Granice krytyczne

Podczas warsztatów opracowane zostały granice krytyczne dla wybranych badań laboratoryjnych. Prezentujemy je poniżej, mając nadzieję, że będą one pomocne przy ustalaniu własnych granic krytycznych w laboratoriach wprowadzających strategię postępowania z wartościami krytycznymi.

UWAGA!

KAŻDE LABORATORIUM USTALA SAMODZIELNIE WŁASNE GRANICE KRYTYCZNE, UWZGLĘDNIAJĄC LOKALNE WARUNKI I POTRZEBY. PONIŻSZY WYKAZ NALEŻY TRAKTOWAĆ, JAKO MATERIAŁ POMOCNICZY. WYKORZYSTYWANY PRZY REALIZACJI TEGO ZADANIA. ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA STOSOWANY ZESTAW GRANIC KRYTYCZNYCH PONOSI KIEROWNIK LABORATORIUM.

Granice krytyczne przedstawione są w osobnych postach. Układ ten umożliwia dodawanie komentarzy i prowadzenie dyskusji w odniesieniu do poszczególnych badań laboratoryjnych.

12 komentarzy:

  1. Żadnych komentarzy?
    A ja poproszę o informację, do jakiego wieku akceptujemy "dziecko"? Pzdr

    OdpowiedzUsuń
  2. do 18:) he,he,he.. a tak na poważnie to też się nad tym zastanawiałam - czasem podawane jest, że do 12 r.ż. Ale dlaczego? chyba nie jestem wystarczająco zorientowana w zagadnieniach pediatrycznych:( trzeba to nadrobić

    OdpowiedzUsuń
  3. a co do granic krytycznych, to u nas niektóre różnią się od podanych. Ale fajnie,że powstał ten zbiór zasad, bo teraz będzie wiadomo jak to wszystko zorganizować, żeby miało ręce i nogi.

    OdpowiedzUsuń
  4. My do poszczególnych parametrów mamy dokładne zakresy wiekowe. LIS-y są wymagające - żeby "flagowały" wartość krytyczną muszą mieć dokładne dane wiekowe. Zastanawiam się - do 15 r.z.?? Czy rzeczywiscie 12???

    OdpowiedzUsuń
  5. Mrufka: po to zostały stworzone "komentarze". Tam, gdzie macie inne zakresy - napisz. Ale konicznie podaj źródło. Pzdr

    OdpowiedzUsuń
  6. Problem do jakiego wieku używamy hasła dziecko zależny jest (jak mówi mój osobisty pediatra) od parametru, powinny być raczej określone granice wiekowe, tak jak jest w LIS odnośnie "norm". Monika, czy u Ciebie LIS flaguje wartości krytyczne, czy poza zakresem referencyjnym, u mnie to drugie. Ale myślę, że jeżeli chodzi o wartości krytyczne, to można dziecko traktować do 18 roku życia.

    OdpowiedzUsuń
  7. Cześć Elu! Nie podejrzewałam, że jestes taka młodziutka (ten osobisty pediatra..) ;))
    Mój LIS (PSM Roche) flaguje i jedno i drugie (krytyczne na czerwonym tle-nie sposób przeoczyć).Pzdr

    OdpowiedzUsuń
  8. Ha, ha, ha...przyjemnie czasem poczuć się dzieckiem.
    Ja nie mam typowa laboratoryjnego systemu, mamy taki ogólnoszpitalny z modułem laboratoryjnym, bakteriologicznym, jest bardzo wygodny, gdyż skierowania mam wprowadzane elektronicznie przez lekarzy na oddziałach, my tylko je przyjmujemy jednym "kliknięciem", pod tym względem mniej pracy, ale w laboratoryjnym module jest trochę niedociągnięć, ale się rozwija, jest aktualizowany, może i wartości krytyczne da się wprowadzić.

    OdpowiedzUsuń
  9. Uzupełniłem nazwy badań o info o materiale - sugestia jednego z Kolegów - dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  10. Komentarz prof. D. Bobilewicz:
    "Jak wspomniałam powyżej muszą być one uzgodnione z odbiorcą i są różne w zależności od populacji chorych. Na oddziałach hematologicznych np. hb 7g/dl nie jest niczym szokującym. Wyżej wypowiedziałam się na temat parametrów krytycznych. Enzymy czy bilirubina mają znaczenie diagnostyczne i ich się nie leczy, więc trudno podawać wartości krytyczne. Bardzo słusznie umieszczono niedoceniane fosforany. Natomiast bardzo dziwi pominięcie tak podstawowego badania jakim jest gazometria. Wartość pH poniżej 7 (a spotykane są i niższe, rzędu 6.84) wymaga bez względu na przyczynę natychmiastowej interwencji. Wartość kliniczna stężenia mocznika jest bardziej pomocnicza i 100mg/dl nie jest ani wykładnikiem niewydolności nerek ani parametrem krytycznym".

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam już prawie skończoną ankietę, która będzie rozesłana wsród moich odbiorców - lekarzy .Ufam, iż wniesie ona wiele ciekawych rozwiązań w zakresie wartości krytycznych

    OdpowiedzUsuń
  12. Wymienione w tej części opracowania granice krytyczne są tylko propozycjami, pewnym punktem startowym w procesie opracowania własnego zestawienia. Osoba, opracowująca zestawienie dla swojego laboratorium, może dodać lub usunąć ujęte tu wielkości, zmienić granice itd.

    Czy włączyć mocznik? Cóż, można oprzeć się na intuicji, która podpowiada, by zrezygnować z mocznika. Usuwając go z zestawienia, warto jednak wiedzieć, że 86% amerykańskich laboratoriów, skontrolowanych przez CAP, uwzględnia mocznik w swoich zestawieniach.

    Czy wyłączyć bilirubinę? Badaną u noworodków na pewno nie. U dorosłych? Według Kosta, autora najsłynniejszego opracowania wartości krytycznych (JAMA 1990) bilirubinę u dorosłych warto także ująć w takim zestawieniu.

    Czy wyłączyć enzymy? Być może jest to dobry pomysł. Jednak jedyny polski ekspert, piszący o wartościach krytycznych, prof. J. Naskalski, wymienia enzymy w opublikowanych zestawieniach.

    OdpowiedzUsuń